Lelkiismeretes Facebookként határozza meg magát a Tsu
(pontosabban ahogy ők írják, Tsū) nevű szolgáltatás, ami egy éve indult,
de csak mostanában forrt fel körülötte a levegő. A lelkiismeretesség
materiális javak formájában nyilvánul meg, az oldal ugyanis osztozik
felhasználóival a bevételen, mégpedig kifejezetten barátságos arányban.
Nem titok, hogy a Facebook bevétele abból származik, hogy
(természetesen anonimizált formában, tömegesen) megosztja hirdetőivel a
felhasználók adatait, így a hirdetők nagyon pontosan célzott
hirdetéseket tudnak megjelentetni. A modell kritikusai úgy fogalmaznak,
hogy a Facebook „kiárusítja” felhasználóit. Nos, a Tsu kitalálói arra
jöttek rá, hogy a hirdetők pénze nélkül sehogy sem működik majd a
szolgáltatás, így aztán ugyanúgy tesznek, mint a Facebook, segítenek a
hirdetések minél pontosabb célzásában. Egy fontos különbség viszont van:
a Tsu a befolyó bevételek 10 százalékát tartja meg, a pénz 90
százalékát odaadják a felhasználóknak, így motiválva őket a tényleg
érdekes tartalmak megosztására.
A bejegyzések lehetnek a Facebookon is megszokott szöveges
helyzetjelentések a mindennapokról, egy saját fotó vagy videó, nem kell
semmi különlegesre gondolni. Ha ezek érdekesek, azt az ismerősei/követői
sokan és sokszor megnézik, lájkolják, hozzászólnak. Ez azt is jelenti,
hogy jó sok reklámmegjelenítést generálnak az általa közzétett
tartalmak. (Ez eddig stimmel, a Facebook is ebből él.) Az egyszerű példa
kedvéért számoljunk 100 forintnyi reklámmegjelenítéssel: ebből 10
forintot tartanak meg a Tsu üzemeltetői, a maradék 90 forintot pedig
megfelezik: 45 forintot kap az illető, 30 forintot az őt meghívó
felhasználó, 10 forintot az azt meghívó, és ez utóbbi ember meghívója is
kap még 3,3 forintot – ezzel zárul a sor.
Bár ez akár komolytalan pilótajátéknak is tűnhetne, de nem
az: a reklámokból származó bevétel nagyon is valódi bevétel, csak éppen a
felhasználókkal való megosztásra nem nagyon volt még hajlandó például a
havonta nagyjából 1,3 milliárd dollárt (kb. 370 milliárd forintot)
behúzó Facebook. A Tsu komolyságát erősíti az is, hogy az utóbbi időkben
többek között a New York Times, az ABC News, az International Business
Times, a TechCrunch, tehát több komoly nemzetközi médium is foglalkozott
vele. És még egy dolgot érdemes figyelembe venni: bár nem a Facebookhoz
hasonló oldal, de éppen így, a felhasználókkal történő bevételmegosztás
elvén működik a YouTube is.
A Facebooknak viszont nem tetszik a Tsu, az egyik alapító, Sebastian Sobczak a ZDNetnek nyilatkozva hívta fel rá a figyelmet, hogy az oldalt blokkolják. És valóban, hiába próbáltuk a tsu.co
oldalt/címet megosztani a Facebookon, nem lehetséges, a biztonsági
rendszer letiltja. Zuckerbergék szerint a Tsu sérti a facebookos
irányelveket, a felhasználóknak fizető oldal alapítója viszont máshogy
látja. Ahogy ő fogalmaz: a 1,5 milliárd felhasználós Facebook nem az ő
4,5 millió felhasználójuktól fél, hanem a Tsu filozófiájától, ami
sokaknak szimpatikusabb lehet a Facebookénál. Éppen ezért nem csak
blokkolták az oldal facebookos említését, hanem visszamenőleg is minden
korábbi bejegyzést és személyes üzenetet is töröltek, amelyben valaki
megemlítette a Tsu címét.